
Do redakčního testu se nám podíval konkrétně model VW Touareg 4,2 TDi s adaptivním vzduchovým podvozkem a vynikajícím motorem v podobě více než čtyřlitrového vznětového osmiválce s dvěma turby. Tyto silné motory se dostávají do kurzu stále více, protože se dramaticky rozmáhá elektrifikace vozů všech klíčových značek a klasické motory zase devastují emisní kvóty, takže dochází k jejich logické redukci v rámci jejich obsahu. Tím větší radost je možnost si auto se stále ještě pořádným „plnotučným“ motorem užít. A to bez přehánění.
Vynikající vizuelní dojem už na první pohled
Každého fanouška silných motorů musí čtyřlitrový Touareg „chytit“ za srdce, stejně jako mě. Už první kontakt s ním je zajímavý zážitek. Vůz vás z venku osloví jednoduchou elegantní karosérií s poměrně aerodynamickým tvarem, dynamicky až agresivně vyhlížející maskou a krásnými bi-xenon světlomety zajímavě hranatých tvarů. Zádi vozu dominují velká zadní světla spolu s masivním nárazníkem vespod líbivě doplněným o dvě sportovně vyhlížející koncovky výfuku.
Vozu sluší i stříbrná lišta, která prakticky obíhá celý vůz od nárazníku přes spodní části dveří až po nárazník a která výborně koresponduje se stříbrným olištováním oken. Vůz působí v této designové konfiguraci luxusně. Navíc v modré metalíze a moc pěknými 20ti palcovými koly působí na silnici při svém nemalém formátu opravdu nepřehlédnutelně.
Slabší ale nadmíru prostorný interiér
Kde už vůz není až tolik pohledný, to je jeho interiér. Ne že by byl nějak dramaticky ošizený na materiálech, ale ve srovnání s vnější podobou vozu vypadá interiér Touarega po designérské stránce tak trochu lacině. Doslova totiž oplývá velkými hranatými prvky s monstrózními hliníkovými „plachtami“.
Na druhou stranu je v interiéru opravdu přehršel místa, hromada objemných odkládacích ploch, a tak se v Touaregu cítíte opravdu maximálně pohodlně na předních i zadních sedadlech. A věřte mi, že to dokážete ocenit především na velmi dlouhých trasách třeba na zahraniční rybářské výpravy. Kožené sedačky vozu jsou rozhodně pohodlné a velmi variabilní co do jejich nastavení. Samozřejmě jsou vyhřívané v předu i vzadu a přední mají i velmi slušné boční vedení, a navíc funkci odvětrání. A to je věc, kterou pokládám pro letní parné dny za nedocenitelnou.
Sympatický infotainment a příjemný volant
Infotainment vozu je založený na tlačítkových ovládacích prvcích na volantu, a především pak na dotykovém displeji. Tlačítka na volantu mi přijdou dosti malá a pochválit nemohu ani jejich odezvu. Poměrně velký dotykový displej už mě při jeho ovládání (rádio, navigace, propojení s telefonem) bavil více, jen mě při prvním seznamování s vozem trochu zaskočila nutnost dotykové prvky více zmáčknout, abych dosáhl jejich požadované funkce. Ale zvyknout se na to dalo velmi rychle.
V rámci ovladačů oceňuji tlačítkový panel nad středovým sloupkem, kde je koncentrováno ovládání klimatizace spolu s vyhříváním i odvětráním předním sedadel. Dokonale pohodlné řešení, které v budoucnu ve vozech bohužel nejspíš pohltí velké displeje určené pro ovládání „všeho“. Volant má sám o sobě velmi dobrý tvar, jeho věnec je potažený kvalitní kůží a příjemně se s ním pracuje.
2,3 tuny a taková akcelerace!
Stejně tak řadič převodovky padne dobře do ruky a samotná osmistupňová převodovka pracuje výborně a čistě. Ano, při sešlápnutí plynu zaregistrujete menší „turbodíru“, než se vůz rozežene vpřed, a to především v režimech Comfort a Eco. Jakmile však zvolíte režim Sport, reaguje už vůz na sešlápnutý plyn daleko rychleji, a především brutálně dynamicky (současně také pocítíte i razantní ztuhnutí tlumičů). Právě v tomto režimu si totiž teprve pořádně užijete ten čistokrevný oturbený osmiválec s výkonem 250 kW, který dokáže vůz akcelerovat z nuly na 100 km/h za 5,8 sekundy (maximální točivý moment je úctyhodných 800 Nm).
Tento Touareg je navíc vybavený pádly pod volantem, takže není problém převodovce v případě potřeby pomoci okamžitým manuálním přeřazením.
Perfektní offroad se spoustou místa pro zavazadla
Kromě režimu Sport je ovšem výraznou dominantou Touarega také jeho Off road nastavení. Vůz je vybavený pohonem všech kol, ale také adaptivním vzduchovým podvozkem. Před výraznější překážkou si můžete zvednou světlou výšku vozu o pěkných pár centimetrů a z vozu je najednou ryzí off road, který hravě přejede mělký potok, nebo polní oranici jako nic. Tenhle model Touaregu je tak úžasný univerzál, že se mi ho vůbec nechtělo po testování vracet. Prostě typicky chlapácká „kára“.
Především nás rybáře také potěším objem zavazadlového prostoru, který nabízí 580 litrů pro pohodlný převoz dvou bivaků, křesel, lehátek a celého kvanta další rybářské „bagáže“ pro dva až tři rybáře. Zadní kufr je možné otevřít tlačítkem z prostoru řidiče, stejně jako tlačítkem na dálkovém ovladači a samozřejmě i tlačítkem přímo na víku kufru. Zadní sedačky se dají sklopit téměř do roviny, takže je po jejich sklopení k dispozici buď další velký prostot pro taškovinu, anebo po vyndání zavazadel prostor pro přespání přímo ve voze třeba na nafukovacím lehátku. A to je benefit, který zvláště při nečekaných nočních lovech oceníte.
Navíc je vůz vybavený sklopným tažným zařízením, které vyklopíte tlačítkem umístěným v zavazadlovém prostoru, takže není problém za vůz připojit přívěs s člunem, nebo přívěsný vozík pro naložení další porce bagáže.
Vyšší spotřeba, ale žádné drama
Jasně, vůz nabízí silný motor, velké rozměry, spoustu prostoru a jak je to se spotřebou, ptáte se. Vůz má celkovou hmotnost téměř 2,3 tuny a nejen to, ale i samotný osmiválec se musí promítnout do větší spotřeby nafty. A tak je třeba počítat s tím, že mimo město se v reálu s tímto krásným silným Touaregem projedete za 9 litrů na 100 km a ve městě dokonce za 14 litrů. Jakmile si budete chtít pořádně užít režim Sport a autu, jak se říká naložit, pak počítejte s tím, že se vám spotřeba přehoupne klidně vysoko přes 16 litrů.
Ale jsou to nějaká nesmyslně vysoká čísla na charakter tohoto vozu? Já říkám striktně, že vůbec ne! Tenhle čtyřlitrový Touareg mě hrozně baví. Jede skvěle, má vynikající zrychlení a ruku v ruce s ním i výborný zvuk motoru. A to, co zvládá v terénu, to je prostě báseň, lahoda zvláště pro nás rybáře, kteří občas potřebujeme projet rozmlácenou polní cestou, objet polem padlý strom, nebo projet nějakým tím brodem. Tenhle vůz si jednou musím pořídit. Na ryby, do lesa, ale také pro radost ze sportovní jízdy.
Rozhodně musím touto cestou poděkovat společnosti AutoPalace za zapůjčení tohoto VW Touareg do našeho testu. Je to ojetý vůz s nájezdem něco málo přes 120.000 km a rokem výroby 2013. Jeho cenovka je 559.000 korun a nemyslím si, že bude vůz za tuto cenu dlouho k dispozici.
Vůz VW Touareg 4,2 TDi R-line přehledně:
Váha: 2,3 tuny
Objem zavazadlového prostoru: 580 litrů
Zrychlení z nuly na 100 km/h: 5,8 sekundy
Typ motoru: přeplňovaný vznětový osmiválec
Typ převodovky: 8-stupňový Tiptronic
Maximální točivý moment: 800 Nm
Výkon motoru: 250 kW/335 koní
Vlastnosti off road: 4 x 4, adaptivní podvozek, možnost změny výška povozku
Reálná spotřeba: 9 – 14 litrů
Vnější rozměry: 1.709 mm (výška) x 4.795 mm (délka) x 1.940 mm (šířka)
Rozvor: 2.893 mm
Rozměr kol: 20 palců
Tažné zařízení: ano
Počet najetých kilometrů: 121.400
Rok výroby: 2013
Cena: 559.000 Kč
Kde je vůz k dispozici: Ojeté vozy AutoPalace
Diskuze
Do diskuse mohou přispívat pouze registrovaní a přihlášení uživatelé.