Začátek sezóny jako ze sna! Helikoptéra a hodně netradiční boilies v hlavní roli

16.05.2019 Zprávy od vody
Zajímavost Tip Zpráva od vody

Můj letošní rybářský start jsem si užil doslova na pána. Co mi pomohlo ke krásným úlovkům ze svazovky nejvíce? Pojďme se spolu zaměřit na detaily mého způsobu lovu.

Autor: Daniel Ilušák

Z letošní Fishing show v Trenčíně jsem se vracel domů s velmi dobrými pocity. Přednáška Alana Blaira a setkání s klukama z Baitology, na jejichž boilies jsem nachytal minulou sezónu množství krásných ryb, jen umocnila silný dojem z výborné akce. O to víc jsem se nemohl dočkat, až letos poprvé vyrazím k vodě. Cesta z výstavy proto vedla rovnou k naší domácí přehradě, kde ovšem přišlo rychlé vystřízlivění. Led, led, všude samý led. První rybaření se tedy bohužel odkládá.

Led sice po pár dnech povolil, ale pracovní povinnosti mě k vodě pustily až o dva týdny později. S hledáním místa jsem to měl tentokrát o něco lehčí. Tato přehrada má jednoduché, téměř rovné dno a na většině své plochy hloubku pouze dva až dva a půl metru. Pouze směrem ke hrázi dno postupně padá až do šesti metrů.

Voda se stihla ohřát na "příjemných" pět stupňů, takže jsem zvolil místo nedaleko hráze s hloubkou asi tři a půl metru. Věděl jsem, že ryby už jsou poměrně aktivní a hledají potravu. Dva dny před samotným lovem jsem na místo nastřílel pár krájených a celých boilies. Žádné přesné krmení, ale kobercový zákrm dvou hrstí koulí. Bez partiklu a bez pelet. Totéž i druhý den.

Klíčová změna velikosti koule

Dosud jsem chytával výhradně na 18 - 20 milimetrové boilies, ale tentokrát jsem se rozhodl zkusit zmenšit průměr na 15 milimetrů. Tomuto malému formátu jsem se zatím velkým obloukem vyhýbal zejména kvůli množství bílé ryby, která zde plave a tím pádem nechtěným záběrům od cejnů. Ale jak se říká: "nevyzkoušel jsi, nevíš." Volba padla na boilies Solution od Baitology. Kořenité boilies s jemně nasládlým a netypickým aroma a tmavou barvou je to pravé do studené vody. Pod háček k němu přišla ještě oříznuta fialová popka v příchuti moruše.

Původně jsem chtěl jít k vodě na dva dny, ale krátká denní doba lovu v kombinaci s celodenním deštěm mě přesvědčily, že to není dobrý nápad. Vyrážím v neděli ráno s tím, že se večer vrátím domů, vyspím se a budu pokračovat v pondělí ráno.

Předpověď hlásila na nejbližší dva dny nonstop déšť. Rychle rozbaluji brolly dokud neprší, schovávám všechny tašky, navazuji pruty a hurá s montážemi do vody. Vždy mám předem připravených několik variant montáží, abych mohl reagovat na každou situaci u vody a nemusel se zdržovat zdlouhavým vázáním.

Po nahození prvního prutu se spouští jemný, ale intenzivní déšť a nezbývá mi nic jiného než dokončit přípravy v méně přívětivých podmínkách. Jsem celý mokrý, ale připravený na sto procent. Užívám si ticho a naprostý klid na revíru. Kromě mne, pohodlně schovaného v mém brolíčku, to na opačném břehu zkouší ještě jeden pán, který se krčí pod malým deštníkem. Vůbec ale vůbec mu nezávidím.

Padákový start

Pomalu si vychutnávám můj již tradiční čaj coby odměnu po nahození a všech přípravách k lovu. Najednou se do pravidelného ťukání kapek na střechu brolíčka ozve jemné pípnutí. Swinger jde k zemi a já už utíkám k prutu v očekávání, že na druhém konci visí cejn. Dovíjím vlasec a zvedám prut. Odpor je však k mému velkému překvapení daleko silnější než jsem čekal.

V takto studené vodě nelze očekávat žádný kolosální souboj, proto jen těžko odhaduji, jaký protivník je na druhém konci vlasce. Po pár minutách vidím první záblesk pod hladinou. Když ho po chvíli dostávám do podběráku, nedokážu se na tu rybu vynadívat. Je to krásně zbarvený, téměř oranžový lysec. Není největší, ale rozhodně je to jeden z nejkrásnějších, který tu plave. První ryba sezóny a hned takový poklad. Fotka a šup zpátky do vody. Následuje nový nához.

Po chvíli se ozývá tentýž prut a swinger jde opět do padáku. Ze souboje je tentokrát o něco větší kapřík. Opět fotka a už si plave. Rybám očividně toto boilies velmi chutná. V průběhu dne mám deset záběrů z nichž končí osm ryb v podložce. Přitom každý záběr je jako přes kopírák. Jemňoučký padák a víc nic.

Zase se mi jednou potvrdilo, jak je důležité je mít vždycky stoprocentně ostré háčky. Při takto jemných záběrech by háček bez dokonale ostrého hrotu neměl šanci a kapr by ho jednoduše vyplivl. Všechno jsou to krásné, zdravé ryby, které byly perfektně zazimované, s váhou od šesti do devíti kilogramů. Tedy až na miniaturního asi třiceticentimetrového řádkáče. Ani mi nevadí, že domů odjíždím od hlavy až k patě mokrý a zablácený.

Doma jsem se řekl, že bláta i deště už mám dost, a protože má pršet i celý následující den, k vodě vyrazím až po práci. Jak to však bývá zvykem, zákon schválnosti funguje dokonale. Od rána svítí slunce a venk panuje dokonalé jarní počasí. Mě z toho může v práci trefit, ale co už.

Změna místa byl skvělý tah

Naštěstí se mi podařilo vypadnout z práce alespoň o něco dříve. Jelikož se mi nechtělo brodit blátem, které po sobě zanechal včerejší a noční déšť v lesíku, kde jsem chytal včera, sedám si na opačný břeh, na který celé dopoledne svítilo slunce a místo stihlo trošku proschnout.

Dnes mám jen pár hodin času, takže jsem vyrazil nalehko. Vybaluji nezbytné věci, nahazuji a pomocí kobry nastřílím pár kuliček boilies. Dnes jsem pro změnu zkusil na jeden prut nastražit 18ti milimetrové boilies, ale přichuť opět Solution.

Záběr na sebe nenechá dlouho čekat. Ani ne po hodině se ozývá prut, na kterém je 15ti milimetrová kulička. Malého kapříka nevytahuji ani na břeh. Ve vodě ho opatrně vypnu a nahazuji prut zpět. Další záběr přichází opět ani ne po hodině. Znovu na 15 milimetrů a opět pomalý padák. Zasekávám, ale tentokrát cítím výrazný odpor. Konečně vyrovnaný soupeř!

Kapřík přesně ví, kam má pochodovat, aby mi souboj pořádně oppepřil. Snažím se ho dostat co nejdále od popadaných větví. Opravdu mi nedal ani metr zadarmo. Ale nakonec stejně končí v podběráku. V duchu si říkám, že by to mohla být konečně ryba přesahující deset kilogramů. A přece a ještě lépe, než jsem čekal! Váha nakonec ukazuje krásných 14,56 kg a tudíž je to moje největší ryba z mé domácí vody. Do odchodu zdolávám ještě jednoho kapříka. Vím, že zítra se na ryby kvůli pracovním povinnostem nedostanu, ale i tak jsem ještě přihodil pár kuliček boilie.

K vodě se vracím ještě ve středu po práci. Poslední den, kdy si můžu zachytat před nucenou kaprařských přestávkou. Taktika zůstává nezměněna jako předešlé dva dny. Dnes jsem ale bohužel nebodoval. Výrazná změna tlaku se projevila i na chování ryb a jejich aktivita je doslova nulová. Vůbec mi to však nevadí. I tak jsem o takovém startu sezóny ani nesnil.

Zaměřme se na dokonale prověřenou na montáž

Každopádně, rád bych vám ještě přiblížil montáž, kterou jsem používal a kterou používám prakticky celý rok bez změny. Helikoptérová montáž se 70 cm dlouhou olověnkou. Většinou chytám na panáčka, jak tomu bylo i v tomto případě.

Používám úplně klasický BlowBack rig z 25lb ztužené šňůrky, ze které stáhnu potah v délce tak tři až pět centimetrů nad háčkem. Na místo, kde mi končí ztužená část, přidám kousek plastického olova. Na ramínko háčku přidám malý kroužek a na očko dávám krátké rovnátko ze zmršťovačky. Tahle kombinace mi zajistí, že se háček při pokusu o vyplutí z kapří tlamky zapíchne do spodního pysku. Jednoduché, léty prověřené a stoprocentně účinné. Samozřejmě používám i jiné montáže, ale tato nesmrtelná klasika mi přinesla vždycky ty nejlepší výsledky.

Ať vám to jezdí, přátelé rybáři!

Diskuze

Stránku zatím nikdo nekomentoval.

Do diskuse mohou přispívat pouze registrovaní a přihlášení uživatelé.